Mądrusie – 4 latki

12.04 – 16.04.2021r.

Temat tygodnia: JESTEM KULTURALNY

CELE OGÓLNE:

– gromadzenie informacji na temat znaczenia wiary we własne siły; zachęcanie do opowiadania

o swoich emocjach; rozwijanie umiejętności wypowiadania się na określony temat; budowanie

wiary we własne siły

– poznanie znaczenia słów: proszę, przepraszam, dziękuję; rozwijanie koordynacji wzrokowo-

ruchowo-słuchowej; ćwiczenie pamięci; rozwijanie mowy;

– poznanie wybranych sposobów dbania o środowisko naturalne; nauka rozpoznawania

pojemników do segregacji odpadów i właściwego z nich korzystania; uwrażliwienie dzieci na konieczność dbania o przyrodę i jej zasoby

– poznanie piosenki z dziecięcego repertuaru dotyczącej kulturalnego zachowania; rozwijanie

umiejętności wokalnych dzieci; rozwijanie sprawności fizycznej;

– poznanie zasad kulturalnego zachowania w lesie; rozwijanie umiejętności myślenia; rozwijanie

sprawności manualnej i kreatywności;

PROPOZYCJE ZAPISU W

1. Rozwijamy sprawność fizyczną

Ćwiczenia poranne na cały tydzień:

  • Przywitajmy się wesoło
  • Bawimy się
  • Na ulicy

12.04.2021 Poniedziałek: Temat: Rozmawiamy o wierze we własne siły

1. Zielony dom – nauka piosenki

Zielony dom

muzyka: Monika Gromek, Michał Jóźwiak, słowa: Arleta Niciewicz-Tarach

1. Rekin mieszka w oceanie,

pszczoły dbają o swój ul,

dzięcioł w dziupli ma mieszkanie,

na sawannie lew to król!

Na planecie naszej – Ziemi

Ty też miejsce swoje masz…

I to nigdy się nie zmieni,

jeśli dobrze o nią dbasz!

Ref. O nasz wspólny dom zadbamy!

Będzie miał zielone ściany,

bo znajdziemy zawsze czas,

by posprzątać razem las!

Nad szumiącą, czystą rzeką

sam zrozumiesz, co jest „eko”!

Z ekologią za pan brat,

taki piękny jest nasz świat!

2. Jak się troszczyć o przyrodę?

Nic trudnego, przecież wiesz!

Oszczędzajmy prąd i wodę,

segregujmy śmiecie też…

Z auta wskoczmy na rowery,

by spalinom krzyknąć: „stop”!

I zadbajmy o maniery

wobec Ziemi cały rok!

2. „O żabce, która uwierzyła w siebie” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat wiary

we własne możliwości.

O żabce, która uwierzyła w siebie

Marlena Szeląg

Niedaleko stąd istnieje bardzo kolorowa łąka, na której codziennie w letnie wieczory odbywa

się nad stawem niezwykły spektakl. Pokaz ten nosi nazwę „Taniec muzyki i światła”. Występują w nim wybitni piosenkarze o wyjątkowych głosach, do których należą najlepsze żabie śpiewaczki, a w rytm muzyki nad tonią wody pięknie prezentują swój taniec najwybitniejsze świetliki. Przygrywa im niesamowita orkiestra świerszczy. Jest ślicznie, nastrojowo, wprost wzruszająco. Dlatego też na te widowiska przychodzą, przylatują czy przypełzają nie tylko mieszkańcy tej łąki, ale i pobliskich lasów, pól czy zagajników.

– Jak cudownie! Czyż nie jest to wspaniałe przedstawienie?! – rzekła żaba Honoratka do

żabiej koleżanki Rechotki i żabiego kolegi Lucka.

– Tak, masz rację, jestem oczarowana! Dziękuję, że mnie zaprosiłaś i tutaj przyprowadziłaś

– odpowiedziała Rechotka, która nie mogła oderwać oczu od pokazu.

– Rechotko, zamknij buzię, bo otworzyłaś ją tak szeroko, że zaraz mucha ci wpadnie! – śmiał

się Lucek.

– A daj jej spokój! Niech ogląda! – wtrąciła Honoratka i dodała: – A poza tym… niech jej

mucha wpadnie, przynajmniej zje kolację!

Po tym niesamowitym spektaklu żaba Rechotka była tak niezwykle oczarowana i podekscytowana, że nie mogła usnąć w swoim łóżku pod liściem paproci. Marzyła o tym, by kiedyś zaśpiewać na takim festiwalu. Wtem posmutniała. Wiedziała bowiem, że nie ma wystarczającego talentu. I w tym momencie coś błysło nad jej głową, niczym jakaś spadająca gwiazda z nieba. Rechotka podniosła w gorę oczy. Oj, w żadnym wypadku nie była to spadająca gwiazda.

– Hej, smutasie! Jestem Elfik Dobra Rada. I jestem tu po to, żeby dać ci dobrą radę! Dlaczego

 

się smucisz? – zapytał wesoło przybysz.

Rechotka opowiedziała mu o tym, jak bardzo chciałaby wystąpić kiedyś w spektaklu „Tańca

muzyki i światła” i jak wielkie ma marzenie, żeby zaśpiewać nad stawem obok najznakomitszych żabich śpiewaczek.

– Nie trać wiary! Uwierz w siebie i spróbuj! Miej wielkie marzenia, one są do spełnienia! –

 

udzielił porady przybysz.

– Masz rację, Elfiku. Muszę uwierzyć w siebie. Dziękuję ci za dobrą radę!

– Nie ma za co! Pamiętaj. Uwierz w siebie, a wówczas wszystko stanie się możliwe! Pa! – To

mówiąc, Elfik zniknął, pozostawiając za sobą jeszcze przez moment świetlisty błysk na ciemnym niebie. Rechotka ucieszyła się i postanowiła uwierzyć we własne możliwości. Przecież gdy była jeszcze małą żabką, to wszyscy chwalili jej delikatny, ale dźwięczny głos. Następnego dnia żaba udała się do nauczycielki muzyki z prośbą o darmowe lekcje śpiewu. Pani Ela była już starszą ropuchą i nie bardzo miała siłę, aby uczyć kogokolwiek śpiewania. Gdy jednak Rechotka opowiedziała jej o swoim wielkim marzeniu, ta w końcu zgodziła się udzielić swojej byłej uczennicy darmowych porad. To był trudny i pracowity rok dla Rechotki. Codziennie z mozołem ćwiczyła śpiew, bo wierzyła, że kiedyś uda jej się wziąć udział w spektaklu „Tańca muzyki i światła”. W końcu nadszedł dzień, kiedy żabka była w pełni przygotowana, aby stać się wybitną śpiewaczką. Pozostało już tylko jedno – zgłosić się na casting do „Studia Artysty”, gdzie co roku, wczesną wiosną wybierano nowych muzyków, śpiewaków i tancerzy do udziału w letnim spektaklu.

Żabka była niesamowicie podekscytowana. Gdy nadeszła jej kolej, aby zaprezentować

przed srogą komisją umiejętności, zaczęła się bać. W mig jednak przypomniała sobie słowa

Elfika i odzyskała wiarę we własne siły, za którą powróciła pewność siebie. Zaczęła śpiewać.

Jej głos był tak dźwięczny, melodyjny i lekki, że cała komisja oniemiała z zachwytu. Rechotka bezkonkurencyjnie dostała się do chórku żabich śpiewaczek, tym samym spełniając swoje największe marzenie. Rozpoczęły się dwa miesiące wielkich przygotowywań do pokazu. Gdy festiwal „Tańca muzyki i światła” znowu powrócił, Rechotka, przejęta, ale dumna z siebie, zaśpiewała z innymi żabami najpiękniej, jak umiała. Oczywiście na spektaklu w pierwszym rzędzie na widowni zasiedli przyjaciele żabki – Lucek i Honoratka. Po zakończonym festiwalu rozległy się ogromne brawa, a na niebie błysło coś niesamowicie jasno, niczym spadająca gwiazda. Tak, to był Elfik Dobra Rada. Przyglądał się z wysoka małej żabce, ktora miała wielkie marzenia i jeszcze większą wiarę w to, że jest w stanie je spełnić.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: Jakie zwierzęta występowały w opowiadaniu? W jakim miejscu działa się akcja utworu? Co odbywało się na łące? O czym marzyła Rechotka? Kto pocieszył Rechotkę? Jakiej rady udzielił żabce Elfik? W jaki sposob Rechotka przygotowywała się do wzięcia udziału w spektaklu? Jak myślicie, czy Rechotka wystąpiłaby w spektaklu „Tańca, muzyki i światła”, gdyby nie uwierzyła w siebie?

3. Żabka, rybka, pszczółka – zabawa ruchowo – naśladowcza z elementem skocznym. https://www.youtube.com/watch?v=QBvI7ruq6A8

4. Liczymy żaby – ćwiczenia matematyczne.

  • Policz ile żab na obrazku jest na wodzie?
  • Policz ile żab jest obok kwiatka?
  • Policz ile żab jest na obrazku z grzybem?
  • Policz ile żab siedzi? Ile żab skacze? Ile żab stoi?

5. Żaba – praca plastyczno – techniczna. Wykonanie: http://lubietworzyc.blogspot.com/2015/09/zaba-z-papierowego-talerzyka.html

13.04.2021 Wtorek: Temat: Co to są dobre maniery?

1. Zielony dom – nauka piosenki, rozmowa na temat treści utworu. Rodzc zadaje pytania dziecku:

Jakie zwierzątka wystąpiły w piosence? Jak myślisz o czym jest piosenka? Jak możemy dbać o naszą planetę? Dlaczego ważne jest żebyśmy dbali o Ziemię?

2. „Trzy magiczne słowa” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat sytuacji, w których mówimy słowa: przepraszam, proszę i dziękuję.

Trzy magiczne słowa

Marlena Szeląg

Trzy magiczne słowa

zapamięta moja głowa:

proszę, dziękuję, przepraszam –

do mojego serca zapraszam.

Proszę – mówię, kiedy daję.

Dziękuję – gdy coś dostaję.

A słowo przepraszam powiem,

gdy przykrość tobie zrobię.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakich magicznych słowach mówił wiersz? Co trzeba z tymi słowami zrobić? Kiedy mówimy proszę? Kiedy mówimy dziękuję? Kiedy mówimy przepraszam?

3. Proszę, przepraszam, dziękuję – dziecko ogląda obrazki z różnymi zachowaniami dzieci. Rodzic pyta dziecko jakie sytuacje przedstawiają obrazki? Jak zachowują sie na nich dzieci? Jakich zwrotów grzecznościowych powinny użyć?

4. Kwiaty na każdą okazję – praca plastyczna.

14.04.2021 Środa: Temat: Klub Przyjaciół Przyrody

1. „Co to jest przyroda?” – rozmowa kierowana z obrazkami. Rodzic pokazuje

dziecku ilustracje przedstawiające krajobraz niezmieniony przez człowieka, np. góry,

 

las, jeziora. Dziecko opisuje ilustracje, wymieniając ich elementy. Po omówieniu obrazków rodzic mówi, że to wszystko nazywamy przyrodą.

2. „Pojemniki” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat segregacji śmieci.

Pojemniki

Agnieszka Frączek

Patrz! Pojemniki w kolorach tęczy!

Słyszysz? W zielonym chyba coś brzęczy…

Co to takiego? Szklane butelki,

stłuczony spodek i słoik wielki.

Żółty pojemnik skrzypi i trzeszczy,

aż od tych dźwięków dostaję dreszczy…

Co się ukryło w tym pojemniku?

Tubki i kubki, tuzin guzików,

stary abażur… wszystko z plastiku!

Trzeci pojemnik szumi, szeleści…

Muszę zobaczyć, co w nim się mieści…

Karton po butach, notesik w kwiatki

i zabazgrany blok bez okładki,

sterta czasopism, stosik folderów,

bilet do kina… wszystko z papieru!

Trzy pojemniki w kolorach tęczy –

każdy coś trzeszczy, szumi lub brzęczy…

O czym tak gwarzą? Nadstawiam ucha,

może coś uda mi się podsłuchać…

Brzy… Trzrzrz… Szyyy

Już wiem! Rozumiem! Mówią:

„N I E Ł A D N I E

wyrzucać śmieci tak jak popadnie!

Trzeba je najpierw posegregować.

Wtedy nam będą lepiej smakować.”

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O czym opowiada autorka wiersza? Co to są śmieci? Jakiego koloru są pojemniki wymienione w wierszu? Co wrzucamy do żółtego pojemnika? Co wrzucamy do zielonego pojemnika? Co wrzucamy do niebieskiego pojemnika? Co trzeba robić ze śmieciami, zanim się je wyrzuci?

3. Rady na odpady – bajka edukacyjna

4. Segregujemy odpady – praca plastyczno – techniczna. Dziecko wycina z gazetek różne produkty, które będą udawały odpady. Następnie wycina cztery prostokąty z kolorowych papierów: brązowy, niebieski, żółty, zielony. Prostokąty będą koszami na segregowane odpady. Naklejają je na białą kartkę A4 następnie przyklejają w odpowiednie miejsca wycięte rzeczy z gazetki.

15.04.2021 Czwartek: Temat: Grzeczne słówka

1. „Grzeczne słówka” – wprowadzenie piosenki. Słuchanie piosenki i rozmowa na jej temat. Rodzic pyta: O czym jest piosenka? Kto ma używać grzecznych słów? Czy piosenka jest smutna, czy wesoła?

Grzeczne słówka

sł. Agnieszka Galica, muz. Tadeusz Pabisiak

Dziękuję, przepraszam i proszę,

trzy słówka, za małe trzy grosze.

I grzeczny królewicz, i grzeczna królewna

znają te słówka na pewno.

Ref.: Trzy słówka, za małe trzy grosze:

dziękuję, przepraszam i proszę.

To przecież niewiele kosztuje,

gdy powiesz: uprzejmie dziękuję.

Korona ci z głowy nie spadnie na pewno,

nawet gdy jesteś królewną.

Ref.: Trzy słówka, za małe trzy grosze:

dziękuję, przepraszam i proszę.

Dziękuję…

Przepraszam…

Proszę…

2. „Czujne ucho” – zabawa słuchowa przy piosence. Rodzic włącza ponownie piosenkę. Dziecko siedzi, jego zadaniem jest klasnąć w dłonie za każdym razem, gdy usłyszy jedno z „grzecznych słówek”. Następnie dziecko wstaje, a rodzic prezentuje raz jeszcze piosenkę – dziecko musi tupnąć, gdy usłyszą jedno z „grzecznych słówek”

3. Ćwiczenia aparatu mowy- s, z, c, dz https://www.youtube.com/watch?v=qZJsLzXX0aw

4. Tulipany – praca plastyczna. Potrzebne materiały: widelce, farby, pędzel, biała kartka A4. Dziecko maluje za pomocą widelca i farby główki tulipanów na kartce A4. Następnie pędzlem domalowuje łodygi i liście lub dzbanek.

16.04.2021 Piątek: Temat: Medal za dobre maniery

1. „Leśny BON TON” – słuchanie wiersza, rozmowa na temat właściwego zachowania w lesie.

Leśny BON TON (fragment)

Agnieszka Frączek

Kulturalne zachowanie

to rzecz ważna niesłychanie.

I nie tylko na przyjęciach

u hrabiego czy wręcz księcia

lub na imieninach cioci.

W lesie też nie wolno psocić! (…)

 

Aby lasu nie rozgniewać,

nie należy się naśmiewać

z piegowatych muchomorów

ani z innych leśnych stworów –

warto cenić ich urodę

i podziwiać leśną modę!

Bowiem gdy się przyjdzie w gości,

nigdy dosyć uprzejmości.

A las też jest czyimś domem.

Więc zachowuj się z fasonem!

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O czym jest wiersz? Gdzie trzeba się

kulturalnie zachowywać? Dlaczego trzeba się kulturalnie zachowywać w lesie? Czyim domem

jest las?

2. „Czy znasz dobre maniery?” – quiz dydaktyczny, podsumowanie zdobytych wiadomości. Rodzic zadaje dziecku pytania:

Jakiego słowa używamy, gdy komuś za coś jesteśmy wdzięczni?

Jakiego słowa używamy, gdy kogoś skrzywdzimy?

Jakiego słowa używamy, gdy komuś coś podajemy?

Czy wolno w lesie krzyczeć?

Czy wolno rozmawiać w teatrze?

Czy wolno bekać przy stole?

Czy wolno łamać gałęzie, przepychać się w kolejce, np. do toalety, śmiecić w lesie,

szeleścić papierkami w kinie?

3. Medal za dobre maniery – praca techniczno- plastyczna. Potrzebne materiały: masa solna, farby lub klej, brokat, sznurek lub tasiemka.

Z masy solnej odciskamy duże koło.

Następnie dziecko odciska swoją dłoń.

Robimy na górze medalu dwie dziurki obok siebie na tasiemkę.

Po wyschnięciu odcisk dłoni smarujemy klejem lub farbą i wysypujemy brokatem.

PLAN PRACY 06.04- 09.04.2021r.

TEMAT TYGODNIA: PRACA ROLNIKA

Cele ogólne:

  • Wdrażanie do przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas pobytu na wsi
  • Kształtowanie odpowiedzialności za zwierzęta
  • Rozwijanie umiejętności tworzenia i przeliczania zbiorów
  • Kształtowanie u dzieci świadomości cykliczności w przyrodzie – pory roku

DZIEŃ 1

Temat dnia: Z WIZYTĄ U BABCI I DZIADKA NA WSI.

Pomoce: gazety

Podstawa programowa:

I. 5, 6

II. 10, 11

IV. 1, 2, 8, 12, 18, 19

1. Zabawy ruchowe z gazetami.

– „czapeczka” – marsz z gazetą na głowie, tak aby nie upadła.

– przeskoki nad gazetą (obunóż, na jednej nodze).

– siad klęczny – gazeta leży przed dzieckiem. Dłonie oparte na gazecie – przesuwanie gazety (do przodu, do tyłu), powrót do pozycji wejściowej.

– w leżeniu przodem, tyłem przekładanie papierowych kul z dłoni do dłoni.

– popychanie papierowych kulek czołem w marszu na czworakach.

– podrzucanie, chwytanie kulek.

2. Słuchanie wiersza „Jak kotek zwierzęta mlekiem częstował?” Helena Bechlerowa.

To jest Filik ­– kotek bury. Stanął Filik przy kurniku.
Ma wąsik i pazury. – Czy chcesz mleka koguciku?
Dobry jest ten kotek Filik: Lecz kogucik z kurką czarną
chce, by wszyscy mleko pili. Na śniadanie jedli ziarno.

Rodzic pyta: JAKIE ZWIERZĘTA JEDZĄ ZIARNO? (kury, indyki, kaczki, gęsi)

Koło żłobu stoi konik. – Lubisz mleko? – Nie, ja rano
Filik ładnie się ukłonił smaczny owies jem i siano.

Rodzic pyta: JAKIE ZIWRZĘTA JEDZĄ SIANO? (krowy, kozy, owce, konie)

Do królika kotek podszedł. Ale królik siadł pod drzewkiem:
– Pij, pij mleczko, bardzo proszę! chrupu, chrupu – gryzł marchewkę.

Rodzic pyta: JAKIE ZWIERZĘTA JEDZĄ MARCHEWKĘ? (króliki, krowy, konie, kozy)

Więc do krówki poszedł kotek. – Nie, Filiku, bo ja przecież
– Czy na mleko masz ochotę? jem zieloną trawkę w lecie.

Rodzic pyta: JAKIE ZWIERZĘTA JEDZĄ LATEM TRAWĘ? (krowy, kozy, owce, konie)

3. Rośliny uprawne.

4. „Dopasuj cienie” – gra edukacyjna

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/dopasuj-cien

DZIEŃ 2

Temat dnia: PIECZEMY CHLEB.

Pomoce: mąka, drożdże, cukier, sól, masło, woda, mleko, (można dodać otręby, pestki dyni, słonecznika), duża miska, foremka na chleb, ściereczka, kolorowe gumki, kolorowe kredki, kartki papieru

Podstawa programowa:

I.1, 5

IV. 1, 6, 8

1. Zabawa ruchowa z kolorowymi kartkami

https://www.facebook.com/kinderkinesiologie/videos/1363217783881059/UzpfSTE2OTc1Mjk2NzA0OTg5MjE6MjQ1NjUwMDUzMTI2ODQ5NA/

2. „Jak produkowany jest chleb?”

3. „Pieczemy chleb” – przygotowanie chleba do wypieku.

Przed przystąpieniem do pracy, pamiętamy o myciu rąk (pomoże nam w tym piosenka o Lisku)

Rodzic przygotowuje: 700 g mąki, 1 saszetka suchych drożdży (7g) lub 14 g drożdży świeżych , litr wody, 1 łyżeczka cukru, 2 łyżeczki soli, 150 ml letniego mleka, 300 ml letniej wody, (można dodać też otręby, pestki słonecznika, pestki dyni), masło do posmarowania foremki, dużą miskę, łyżkę do mieszania, ściereczkę.

Wykonanie:

Dziecko wsypuje wszystkie składniki do miski i przy pomocy rodzica dokładnie miesza łyżką wszystkie składniki. Następnie smaruje foremkę masłem i wysypuje ją otrębami. Dokładnie wymieszane ciasto przekładamy do oprószonej mąką miski, przykrywamy ściereczka i odstawiamy w ciepłe miejsce. Po (ok.) godzinie razem z dzieckiem przekładamy ciasto do wcześniej przygotowanej foremki. Chleb pieczę się około godziny w temperaturze 180 °C.

SMACZNEGO!

4. „Zgadnij co to za warzywo”- gra edukacyjna

https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/zgadnij-co-to-za-warzywo

5. „Kolorowe gumki” – zabawa w odwzorowanie

Potrzebujemy: kolorowe gumki, kolorowe kredki, kartki papieru z odrysowanymi rączkami dziecka, na których tworzymy różne sekwencje kolorów.

Zadaniem dziecka jest nakładanie gumek na swoje ręce według wzoru narysowanego na kartce.

https://worekpelenpomyslow.blogspot.com/2020/02/terapia-pedagogiczna-kolorowe-gumki-diy.html

DZIEŃ 3

Temat dnia: JAKIE MASZYNY POMAGAJĄ ROLNIKOWI?

Pomoce: kolorowe kartki, klej, nożyczki, folia aluminiowa, rolka po papierze toaletowym, pudełko po zapałkach.

Podstawa programowa:

I. 5, 6, 7, 8

IV. 1, 2, 7, 9, 18

1. Zabawa ruchowa – „Jarzynowa gimnastyka”

2. „Jakie maszyny i urządzenia pomagają rolnikowi?” – karta pracy nr 1

Pokazanie obrazków maszyn i urządzeń, które pomagają rolnikowi w jego pracy oraz wytłumaczenie do czego służą te maszyny.

TRAKTOR – jest maszyną wielofunkcyjną. Po podłączeniu do niego innych urządzeń można go wykorzystywać przy różnych pracach.

SIEWNIK – maszyna do rozsiewania ziarna po polu.

PŁUG – narzędzie do przekopywania ziemi po zimie, aby nie była za twarda. Pług przygotowuje ją tak, aby można było w niej zasiać nowe nasiona.

SILOS – to zbiornik do przechowywania ziarna.

KOMBAJN ZBOŻOWY – jest maszyną, która ścina zboże.

Rysunek 1 TRAKTOR

Rysunek 2 SIEWNIK

Rysunek 3 PŁUG

Rysunek 4 SILOS

Rysunek 5 KOMBAJN ZBOŻOWY

3. „Co jest związane z pracą rolnika?” – karta pracy nr 2

Rysunek 6 Karta pracy nr 2

4. „Traktor” – praca plastyczna

Rolkę po papierze oklejamy kolorową kartką (można również użyć wycinanki albo pomalować farbą). Następnie w ten sam sposób postępujemy z pudełkiem po zapałkach, które przyklejamy do rolki tak, by powstała kabina traktora. Z folii aluminiowej tworzymy okienko i komin. Następnie wycinamy z czarnego bloku technicznego koła i przyklejamy do rolki (do zrobienia kół możemy też użyć plastikowych nakrętek).


DZIEŃ 4

Temat tygodnia: CAŁY ROK NA WSI.

Pomoce: kolorowe kartki (czerwona, zielona, żółta, biała), rolki po papierze toaletowym, tektura (karton)

Podstawa programowa:

I. 5, 6

IV. 1, 2, 3, 7, 11, 12, 19


1. Zabawa z rolkami.

Rolki po papierze toaletowym obklejamy kolorowymi kartkami. Przygotowujemy kawałki tektury (karton), na które to przyklejamy kółka w kolorze odpowiadającym kolorom rolek (możemy kółka narysować). Zabawa polega na naprzemiennym układaniu tektury i rolek. Rolki układamy na tekturze zgodnie z tym jakie kolory kółek się na niej znajdują.

http://www.kreatywniewdomu.pl/2020/04/zabawy-z-rolkami.html

2. Nauka piosenki „ Jarzynowy wóz” ( inscenizacja do piosenki)

ref. Jechał, jechał wóz, Dzieci kręcą kółka dłońmi z boku ciała.
smaczne rzeczy wiózł, Masują brzuch ruchem okrężnym.
tur, tur, tur, turkotał, Dzieci kręcą kółka obiema rękami z boku ciała.
smaczne rzeczy wiózł. Masują brzuch ruchem okrężnym.

I. Tu marchew czerwona, Rysują w powietrzu podłużny kształt.
kapusta zielona, Rysują w powietrzu koło.
rzodkiewek różowe kuleczki, Zaciskają pięści i wyciągają je do przodu.
w słonecznym kolorze słonecznik. Rysują w powietrzu duże koło.

ref. Jechał, jechał wóz … jak wyżej

II. Tu strączki fasoli Poruszają dłońmi opuszczonymi wzdłuż ciała.
i bobu do woli, Poruszają naprzemiennie rękami w kierunku ust.
szpinaku zielona tam fura, Układają dłonie na kształt stożka.
i burak pąsowy jak burak. Zaglądają do złożonych w muszelkę dłoni.

3. „Mam dużo pracy” – zabawa dydaktyczna na temat pracy rolnika w każdej z pór roku.

Przygotowujemy 4 kolorowe kartki: zielona (wiosna), czerwona (jesień), biała (zima), żółta (lato)

Rodzic czyta tekst, a dziecko odgaduje jaka pora roku jest na gospodarstwie i podnosi kartkę w odpowiednim kolorze.

1. Dni robią się coraz krótsze i należy się śpieszyć, by ze wszystkim zdążyć. Trzeba zwieźć ostatnie zbiory, zebrać owoce i zaorać pola. Jest to czas zbiorów ziemniaków, buraków, a także czas zbiorów jabłek i gruszek w sadzie. W warzywniaku gospodyni ścina kapustę i wyrywa marchewki. Rolnik wkrótce zaorze pole i zasieje nowe zboże. JESIEŃ

2. Jest zimno i dni są krótkie. Przyroda odpoczywa. Zwierzęta muszą być trzymane w ciepłych pomieszczeniach. Rolnik przycina gałęzie drzew i rąbie drwa na opał. Potem suszy je i składuje. Jest mróz i na łąkach nie ma już trawy. Krowy zostają w oborze, a rolnik karmi je sianem. ZIMA

3. Trawa już się zieleni i zwierzęta wychodzą na łąkę. Zboża posiane jesienią już wzeszły i potrzebują składników odżywczych, dlatego rolnik rozsypuje na polu nawóz. Jest to czas narodzin. W gospodarstwie rodzą się: kurczęta, cielęta i źrebięta. WIOSNA

4. Jest to czas żniw czyli ścinania i zbierania zboża, sianokosów i wielu innych prac. Sąsiedzi pomagają sobie nawzajem. Gospodyni w warzywniaku zbiera pomidory, fasolkę i sałatę. Zrywa się część najmniejszych jabłek, aby pozostałe były dorodniejsze. LATO

4. „Gimnastyka języka” – rymowanki logopedyczne

1. Piłka sama podskakuje,
Język piłkę naśladuje
– wyciągamy język do przodu i poruszamy nim w górę i w dół

2. Karuzela mknie wokoło,
Kręć językiem szybko w koło
– wyciągamy język do przodu i kręcimy nim wokół ust

3. Otwórz buźkę i zamykaj,
Tak jak pyszczkiem robi rybka
– wysuwamy wargi do przodu zaokrąglając je w kształt litery „o” i poruszamy ustami

4. Dotknij swym językiem nosa
By nie siadła na nim osa
– wysuwamy mocno język do przodu i próbujemy jego końcem dotknąć nosa

5. Możesz krówkę naśladować,
Wyjąć język i go schować
– wyciągamy i chowamy język

6. Choć nie robi się już tego,
Język mlaska na całego!
– naśladujemy odgłosy mlaskania

7. Masz swój język bardzo giętki
Możesz czyścic nim swe zęby
– czyścimy językiem zęby od strony wewnętrznej i zewnętrznej

8. Chce mamusia dostać buzi,
A więc cmoknąć każdy musi.
– naśladujemy odgłosy cmokania

9. Konik tupie kopytami,
My klaskamy językami.
– „przyklejamy język’ do górnego podniebienia o odrywamy go swobodnie uderzając nim o dolne podniebienie

10. Trąbę piękną ma pan słonik,
Język zwija się w rulonik
– wewnątrz buzi zwijamy język w rulonik i wysuwamy go przez lekko zaciśnięte usta

5. „Klocki” – ułóż wybrany obrazek, za pomocą figur geometrycznych (gra edukacyjna).

http://www.przedszkoleprzyszlosci.fados.pl/e-zeszyt/produkty/aplikacje/aplikacje/aplikacja50/index.html

Temat tygodnia

29.03 – 01.04.2021r.

Wielkanoc

CELE OGÓLNE:

– poznanie znaczenia tradycji; poszerzanie wiadomości dzieci na temat potraw przygotowywanych

na świąteczny stół; budzenie zainteresowania świątecznymi tradycjami, poznanie wybranych tradycji związanych z Wielkanocą; budowanie słownika czynnego; rozwijanie umiejętności budowania spójnej i logicznej wypowiedzi; zachęcanie do pielęgnowania świątecznych tradycji

– doskonalenie umiejętności słuchania ze zrozumieniem i odpowiadania na pytania;

– poznanie zabaw matematycznych z pisankami; doskonalenie umiejętności klasyfikowania

przedmiotów ze względu na jedną cechę; rozwijanie umiejętności dodawania i odejmowania;

– poznawanie piosenek o tematyce świątecznej; rozwijanie słuchu muzycznego i umiejętności

wokalnych; poznawanie symboli Świąt Wielkanocnych; poszerzanie doświadczeń plastycznych

dzieci; rozwijanie umiejętności słuchania instrukcji ze zrozumieniem; wdrażanie do starannego i estetycznego wykonania pracy.

PROPOZYCJE ZAPISU W

1. Rozwijamy sprawność fizyczną

Ćwiczenia poranne na cały tydzień:

29.03.2021 Poniedziałek: Temat: Poznajemy tradycję

1. Piosenka – „Kłótnia w koszyku wielkanocnym” nauka I i II zwrotki oraz refrenu.

I. Posłuchajcie tylko ile było krzyku

Gdy się pokłóciły zwierzątka w koszyku

Żółciutkie kurczątko, bielutki baranek

Brązowy zajączek i kilka pisanek

Ref. Kurczątko piszczy pi pi pi

Baranek beczy be be be

Zajączek skacze kic kic kic

Pisanki wesoło śmieją się

II. Żółciutki kurczaczek macha skrzydełkami

Jestem najpiękniejszy, żółty jak salami

Mam czerwony dziobek i czerwone nóżki

Falujące piórka, tak jak u papużki

2. Symbole wielkanocnehttps://www.youtube.com/watch?v=gBEDgci-5nU

3. „Wielkanocny stół” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat tradycji wielkanocnych.

Wielkanocny stół

Marlena Szeląg

Wielkanocny stół już obrusem nakryty,

w rzeżuszce baranek cukrowy ukryty.

Na środku święconka, a w niej pisanki

– jajka zdobione we wzorki i plamki.

W wazonie świątecznie się prezentują

bazie, co kotki swe pokazują.

Już na talerzach kiełbasa biała,

zalana barszczem jest prawie cała.

A tam mazurek – wypiek świąteczny,

posyła babie ukłon serdeczny.

Tuż obok talerz – jajka w nim siedzą,

wraz z życzeniami bliscy je zjedzą…

Już na śniadanie goście przybyli

– na stole symbole tradycji odkryli.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: O jakim święcie jest mowa w wierszu? Czym nakryty był stół? Co znajdowało się na świątecznym stole? Po co na święta Wielkanocne szykuje się jajka? Jak myślisz, co to jest tradycja? Czy według ciebie jest ważna, dlaczego? Jakie znasz inne tradycje związane z Wielkanocą, o których nie było mowy w wierszu?

4. „O kurce, która zapominałaby o tradycji” – słuchanie opowiadania i rozmowa na temat

zwyczaju malowania jajek na Wielkanoc.

O kurce, która zapominałaby o tradycji

Marlena Szeląg

Słońce tego dnia odważnie przedzierało warstwę chmur, a jego promienie ogrzewały wymarzniętą po zimie ziemię. I choć już niespełna miesiąc temu zniknęły ostatnie śniegi, a na wierzbach pojawiły się kotki, to dopiero ten dzień przyniósł prawdziwe ocieplenie. Wiejską dróżką wijącą się pomiędzy pastwiskami, polami i łąkami, wesoło podśpiewując, maszerował tego dnia młodziutki suseł Sylwek, który niedawno obudził się z zimowego snu. Szedł dość długo i poczuł się zmęczony. Rozejrzał się wokół i zauważył wysoką lipę. Postanowił do niej podejść na odpoczynek. Gdy zbliżył się nieco do drzewa, spostrzegł siedzącą pod nim smutną kokoszkę i rozsypane wokół niej jajka.

– Cześć, jestem Sylwek. Co ci się stało? – zapytał z ciekawości suseł.

– Ja, ja… nie wiem. Nic nie wiem, bo nic nie pamiętam! Bardzo boli mnie głowa, mam ogromnego guza! – rzekła przestraszona, obolała kurka i zapłakała.

– Zaraz, zaraz, nie płacz. Pomogę ci… – rzekł suseł serdecznym tonem i zabrał się do zbierania rozsypanych na ścieżce kolorowych jajek. Wrzucał je z powrotem do białego koszyka z żółtą wstążką.

– Może ty wiesz, kim jestem i co tu robię? – zapytała kokoszka głosem pełnym nadziei.

– Niestety nie wiem, ale czekaj… Nie martw się! Jak razem pomyślimy, to na pewno coś wymyślimy! W końcu… co dwie głowy, to nie jedna! – pocieszył kokoszkę Sylwek i zaczął drapać się po czole, myśląc, co mogło się stać. Wyjął ze swojej torby wielką lupę i przeglądał z wielką dokładnością ścieżkę w poszukiwaniu czegoś, co pomogłoby rozwiązać zagadkę.

– Już wiem! To jest przyczyna całego zajścia! – suseł podskoczył z radości i wskazał na wystający gruby korzeń lipy. Wyjaśnił, że prawdopodobnie nieuważna kurka potknęła się o niego i przewróciła. Stąd guz na głowie, utrata pamięci i rozsypane na ścieżce jajka.

– Masz rację, coś mi się przypomina. Tak, potknęłam się o niego i uderzyłam o ten tu kamień

– zaczęła sobie przypominać kokoszka. – Szłam, o tamtędy, z koszykiem tych jajek, ale dokąd szłam? Tego już nie pamiętam… – kurka znów posmutniała.

– Ty, popatrz! Popatrz na te jajka! One są dziwnie kolorowe! Przecież nie ma takich jajek.

Ktoś musiał je pomalować! – krzyknął suseł.

– Ale po co komu pomalowane jajka? – zdziwiła się kurka.

– Tego nie wiem, ale się dowiem. Czekaj, pomyślmy troszeczkę – to mówiąc, suseł znowu zasępił się i zatopił w rozmyślaniach., ale mimo że długo myślał, nic nie przychodziło mu do głowy.

– Witajcie, moi przyjaciele! Co tak dumacie pod tym drzewem?! – ukłonił się zając, który

pojawił się nie wiadomo skąd.

– Cześć, próbujemy rozwikłać zagadkę podroży kurki i tajemnicę kolorowych jajek – odrzekł

suseł.

– Przecież to proste! To są pisanki. Przed Wielkanocą maluje się jajka, żeby były kolorowe.

To taka pradawna tradycja. Kolorowe jajko jest symbolem świąt.

– Aaa, teraz pamiętam! Już wszystko sobie przypomniałam! – wykrzyknęła uradowana kurka

i opowiedziała całą historię. Wczoraj wieczorem malowała jajka, żeby dzisiaj rozdać je zwierzętom, które prosiły ją o pomoc w ich ozdabianiu.

– Pewnie czekają na pisanki, a ja już jestem spóźniona. Będą zasmuceni, jeśli dziś im ich nie

dostarczę. Nie będą mogli świętować Wielkanocy! Muszę czym prędzej rozdać je przyjaciołom, żeby tradycji stało się zadość. Pomożecie mi? – zapytała kokoszka swoich nowych znajomych.

I tak we troje roznosili barwne jajka aż do samego zmierzchu.

– Rozdaliśmy wszystkie pisanki. Niestety kurko, dla ciebie zabrakło… Nie została ani jedna…

Część stłukła się podczas twojego porannego upadku… – zasmucił się suseł.

– To nic! – powiedziała kokoszka i dodała – zaraz nowe pomaluję i siebie oraz was nimi

obdaruję!

– A ja ci chętnie pomogę! – skoczył zając z radości.

– Ja też się przyłączę, choć nigdy jajek nie malowałem i świąt w ten sposób nie świętowałem!

– powiedział zachwycony suseł.

Zwierzęta w domu kurki malowały jajka pół nocy, dobrze się przy tym bawiąc. A rano zasiedli razem do wielkanocnego śniadania, które przygotowała kokoszka w podzięce za pomoc. Na stole nie zabrakło oczywiście barwnych pisanek, które tak skrzętnie cała trojka ozdabiała kilka godzin temu.

– Tradycja to dobra rzecz! Kultywując ją, można się dobrze bawić i razem spotkać. To takie

ożywianie na chwilę pradawnych zwyczajów. Od dziś i ja będę w ten sposób obchodził Wielkanoc!

– powiedział szczęśliwy suseł, trzymając w łapce pomalowaną niezdarnie przez siebie

pisankę.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu:Kogo podczas wiosennego spaceru napotkał suseł Sylwek? Co się przytrafiło kokoszce? Kto pomógł rozwikłać zagadkę kolorowych jajek? Jak nazywały się kolorowe jajka, które rozsypała kurka? Czego symbolem jest pisanka? Po co kurka niosła kolorowe jajka? Kto pomógł jej w roznoszeniu jajek? Dlaczego dla kurki zabrakło pisanek? W jaki sposób zwierzęta rozwiązały ten problem? Kto zasiadł do świątecznego śniadania w domu kurki? Co postanowił suseł Sylwek, gdy trzymał w łapce pisankę, i dlaczego?

5. Koszyk wielkanocny – ćwiczenie motoryki małej, kolorowanie rysunku koszyka wielkanocnego, wycinanie i układanie obrazka. Jeśli jest taka możliwość proszę wydrukować obrazek. Dziecko koloruje starannie koszyczek, następnie rodzic na odwrocie kartki rysuje linie dzieląc obrazek na cztery prostokąty. Dziecko wycina obrazek wzdłuż linii, układa i skleja na drugiej kartce.

30.03.2021 Wtorek: Temat: Przygotowania do świąt

1. Piosenka – „Kłótnia w koszyku wielkanocnym” nauka III i IV zwrotki

III. Co ty opowiadasz – dziwi się baranek

Jestem cały z cukru, mam cukrową mamę

Dzieci na mój widok bardzo się radują

I z mojego grzbietu cukier oblizują

Ref. Kurczątko piszczy pi pi pi

Baranek beczy be be be

Zajączek skacze kic kic kic

Pisanki wesoło śmieją się

IV. Brązowy zajączek śmieje się wesoło

Jestem z czekolady – opowiada w koło

Właśnie mnie najbardziej uwielbiają dzieci

Już na sam mój widok dzieciom ślinka leci

2. Koszyk wielkanocny – https://www.youtube.com/watch?v=3xbxePRP3C4

3. „Kolorowe bazie” – słuchanie wiersza i rozmowa na temat utworu.

Kolorowe bazie

Jerzy Ficowski

W wielkanocny dzień do domu

przyszły białe bazie w gości,

by pisankom po kryjomu

kolorów zazdrościć.

Bo ich nie pomalowano,

nikt o baziach nie pamiętał,

choć też chciały na Wielkanoc

przywdziać strój od święta.

Nie chcą się już dłużej bielić,

chcą w zieleni żyć, w purpurze!

Czyż są gorsze aniżeli

zwykłe jajko kurze?

Aż z lusterka przyfrunęła

malusieńka, śmieszna tęcza.

Zaraz wzięła się do dzieła,

by je poupiększać! (…)

 

Ubarwiła każdą baźkę

mała tęcza uśmiechnięta!

I dopiero wtedy właśnie

zaczęły się święta.

Rodzic zadaje dziecku pytania do wysłuchanego utworu: Kto przyszedł w wielkanocny poranek do domu? Po co przyszły bazie? Czy bazie mogą chodzić? Komu zazdrościły? Kto pomalował bazie? Jakie stały się bazie? Czy historia przedstawiona w wierszu mogła się zdarzyć naprawdę?

4. Bazie – praca plastyczna. Potrzebne materiały: Brązowa farba lub kredka, wata lub biała plastelina, kartka A4 innego koloru niż biała, klej. Dziecko wykonuje gałązki bazi. Na kartce A4 maluje farbą lub kredką 3 gałązki, następnie przykleja kawałki różnej wielkości waty lub białej plasteliny.

SONY DSC

31.03.2021 Środa: Temat: Kolorowe pisanki

Piosenka – „Kłótnia w koszyku wielkanocnym” nauka V zwrotki

V. Dlaczego tak głośno kłócą się zwierzątka

Dziwi się pisanka zielona jak łąka

Dziwią się pisanki żółte i czerwone

Różowe, brązowe, szare posrebrzone

Ref. Kurczątko piszczy pi pi pi

Baranek beczy be be be

Zajączek skacze kic kic kic

Pisanki wesoło śmieją się

2. „Jajko” – rozwiązanie zagadki M. Szeląg.

Jajko

Na wsi je znajdziesz w każdym kurniku,

a na Wielkanoc w świątecznym stroiku.

Dobre na twardo, na miękko, smażone,

pisanką się staje, gdy jest zdobione.

3. „Kolorowe jajka” – wycinanie. Rodzic daje dziecku kolorowe kartki z konturami jajek (po 5 jajek na 2 różnych kolorowych kartkach)

Dziecko wycina jajka, które będą potrzebne do późniejszych zadań dydaktycznych.

4. „Działania z kolorowymi pisankami” – zabawy matematyczne.

– „Segregujemy pisanki” – zabawa klasyfikacyjna. Dziecko segreguje wycięte wcześniej sylwety pisanek ze względu na kolor.

– „Liczymy jajeczka” – doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania. Dziecko bierze po 6 wyciętych z papieru pisanek. Rodzic podaje rożne działania, np. mówi: Ile to jest dwie pisanki dodać dwie pisanki?, a dziecko dokłada lub odejmuje sylwety jajek i podaje wynik.

5. „O jajkach słów kilka” – rozmowa kierowana na podstawie ilustracji na temat jaj znoszonych przez rożne ptaki. Rodzic pokazuje napis jajko do czytania globalnego. Rozmawia z dzieckiem na temat wielkości i wyglądu jaj znoszonych przez rożne ptaki (przepiórka znosi małe nakrapiane jajko, kura, kaczka, gęś – większe jajko, struś – największe), pokazuje ilustracje przedstawiające jaja oraz ptaki, które je składają.

PRZEPIÓRKA

KURA

KACZKA

GĘŚ

STRUŚ

6. Pisanka – praca plastyczna. Potrzebne materiały: Kartka biała A4, farby, wata w kulkach, spinacz. Dziecko maluje kontur jajka na kartce A4 ołówkiem lub kredką. Następnie łapie spinaczem watę i macza w farbie. Dekoruje wzorami i kolorami według uznania. Jeśli dziecko ma problemy z namalowaniem konturu jajka rodzic tworzy szablon od którego będzie można odrysować jajko.

01.04.2021 Czwartek: Temat: Wielkanocne kurczaki

1. „Wielkanocne zagadki” – rozwiązywanie zagadek słownych M. Szeląg.

 

Baranek

Położyły go obok rzeżuchy

w wielkanocnym koszyku maluchy.

Dołożyły pięć pisanek:

„Niech się cieszy, nasz…!”

Koszyczek wielkanocny

W nim baranek i pisanki,

wielkanocne niespodzianki.

W nim też kurczak się ukrywa,

jak ten koszyk się nazywa?

Baba wielkanocna

Słodkim lukrem jest polana,

na Wielkanoc jest podana.

Pisanki

Na Wielkanoc jajka zdobię,

rożne szlaczki na nich robię.

Dodam także naklejanki

i tak z jajek są…

Kurczątko

Puszyste, żółciutkie jest ono calutkie,

dziobek ma tyci, skrzydła malutkie.

Wykluło się z jajka o samym świcie,

kim jest maleństwo, jak wy myślicie?

2. „Piórko kurczątka” – zabawa ruchowa. Dziecko porusza się po pokoju z piórkiem w dłoniach, w rytm muzyki https://www.youtube.com/watch?v=afceLnZTLP4 Podczas przerwy w muzyce ( rodzic zatrzymuje po każdej zmianie tempa), dziecko staje w miejscu, unosi dłonie z piórkiem wysoko do góry, puszcza piórko, a następnie próbuje je złapać w „miseczkę” zrobioną z dłoni.

3. „Nasze kurczątka” – praca plastyczna. http://lubietworzyc.blogspot.com/2017/04/kurczaczek-ukryty-w-papierowym-jajku.html