Wesołki – 6 latki

PLAN PRACY 12.04.2021 – 16.04.2021

PONIEDZIAŁEK 12.04.2021

TEMAT DNIA: Szanujemy ludzi, rzeczy i przyrodę.

1. Rozmowa z dzieckiem: Co to jest szacunek?  Nie ma najważniejszego rodzaju szacunku należy wszystko i wszystkich szanować jednakowo.

2. Zabawa ruchowa:,, Nieruchome figury” –  dziecko biega po pokoju na umówiony sygnał zamienia się w nieruchomą figurę za każdym razem inną.

3. Wyjście na spacer do parku, uczenie dziecka z planowania przyrody.

4. Słuchanie wiersza czytanego przez rodzica ,,Szanujemy zabawki” Doroty Niewoli. Omówienie treści utworu zachęcanie dziecka do poukładania zabawek w swoim pokoju.

Szanujemy zabawki

– Dlaczego lalka ma podarte bluzeczkę?

– Opowiem ci za chwileczkę.

– Już wiem! Pewno bluzką ścierała kurz.

I podarła i już.

– Możesz wierzyć lub nie wierzyć,

 ale lalka u mnie sprzątać jak należy.

– Może z misiem się bawiła i broiła?

– Przecież jest chora. W łóżku leży.

 I nie broniła nie wierzysz?

– Ma podartą bluzeczkę całą.

 Ale nie wiem, co się stało.

– Dzieci lalką się bawiły.

 Zepsuły, nie przeprosiły.

Lalka teraz kącie stoi i bardzo się dzieci boi.

– Naprawimy jej kreację

 i weźmiemy na kolację.

Na przeprosiny będą ciasteczka,

 ale to już inna bajeczka.

5. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie literek i szlaczków po śladzie.

WTOREK 13.04.2021

Temat dnia: Artyści to my.

 1. Rozmowa z dzieckiem ,,Kto to jest artysta?”  Wymienianie różnych dziedzin sztuki na przykład: malarstwo teatr rzeźba itp.

2. ,,Malarstwo” –  rozmowa w oparciu o albumy, internet, oglądanie różnych technik malarskich.

  3. ,,Farby na palecie” –  zabawa orientacyjno-porządkowa:

 Rodzic rozkłada kolorowe kartki A4 na podłodze, dziecko biega między nimi, na hasło ( wymienienie danego koloru) dziecko musi szybko  odnaleźć ten kolor i na niego wskoczyć.

 4. ,,Zabawa w teatr” – dziecko tworzy sylwety postaci i wymyśla własną historyjkę. Prezentacja przedstawienia przed rodziną.

 5. Praca plastyczna ,,Jestem malarzem” –  temat i technika dowolna.

 6. Ćwiczenia grafomotoryczne –  kreślenie szlaczków.

ŚRODA 14.04.2021

Temat dnia: Na koncercie

1. Rozmowa ,,W filharmonii” –  na podstawie zdjęć z internetu. Omówienie wyglądu sali koncertowej.  Opisanie orkiestry. Objaśnienie pojęć: dyrygent, batuta. Nazywanie wybranych instrumentów.

 2. Dziecko słucha piosenki ,,My muzykanci konszabanci” i naśladuje grę na wymienionych instrumentach.

3. Zabawa rytmiczna –  rodzic wyskakuje krótkie proste rytmy, zadaniem dziecka jest bezbłędne ich powtórzenie.

4. Praca techniczna ,,Tworzymy instrumenty – grzechotka”

Do dwóch małych butelek po napojach wsypujemy ryż do drugiej groch lub fasolę (butelki plastikowe najlepiej z szeroką szyjką).  Dziecko potrząsa grzechotkami naprzemiennie zwracając uwagę na różnice dźwięków.

5. Tworzenie rytmicznego akompaniamentu na grzechotkach pod ulubione piosenki dziecka.

 6. Ćwiczenia grafomotoryczne – szlaczki.

CZWARTEK15.04.2021

Temat dnia: W teatrze

1. Rozmowa w oparciu o internet: Co to jest teatr?

2. Obejrzenie filmiku ,,Jak powstaje spektakl teatralny?”

3. Rodzic czyta wiersz Marka Majewskiego ,,Magiczne miejsce” –  omówienie treści utworu.

Magiczne miejsce

 Teatr to jest widownia i scena.

 Niby nic magicznego w tym nie ma,

aż do chwili, gdy nagle na scenie

dziwne zacznie się dziać przedstawienie (…)

Każda bajka się staje prawdziwa,

 gaśnie światło i cena ożywa.

Wszystko może się zdarzyć na scenie.

Działa czar, póki trwa przedstawienie (…)

A to wszystko nazywa się sztuka.

Gdy dorosnę, to może to wrócę,

 żeby zagrać w tej sztuce (…)

4. Zabawa ruchowa: ,,Roboty i pajace” – na dane hasło dziecko albo porusza się jak robot albo robi pajacyki.

5. ,,Zabawa w teatr” – tworzenie własnego przedstawienia za pomocą stworzonych wcześniej sylwet lub wykonanie nowych.

6. Wspólne oglądanie przedstawienia dla dzieci pt. ,,Calineczka”

6. Ćwiczenia grafomotoryczne.

PIĄTEK 16.04.2021

Temat dnia: Dużo wiem, dużo potrafię –  utrwalanie materiału

1. Zabawy matematyczne z wykorzystaniem liczmanów np. kolorowe patyczki, klocki. Przeliczanie w zakresie 10 liczebnikami głównymi i porządkowymi. Dodawanie i odejmowanie na liczmanach..

2. Utrwalanie na danych liter.

3.Zabawa językowa –  dziecko wymienia słowa zaczynające się na podaną przez rodzica głoskę np. b jak baba, bocian, baran, banan itp.

4. Rysowany wierszyk.  Rodzic czyta rymowankę, a dziecko na jej podstawie rysuje parasol na wiosenny deszcz. Potem koloruje go według własnej fantazji.

Najpierw  pól kółeczka, pod spodem laseczka.

I już Mam parasol nowy, 

szkoda że nie jest kolorowy.

Masz przecież kredki,

narysuj wzorki, bo parasolki lubią mieć wzorki.

5. Zagadki słowne ,,Ulubione bajki” –  rodzic czyta zagadki a dziecko zgaduje o jaką bajkę chodzi.

,,Co to za dzieci w lesie zostawione?

Do domku z piernika doszły przestraszone”

                                            Jaś i Małgosia

,,Wilk spryciarz, skrył się wśród leśnych górek i czeka aż nadejdzie…”

                                        Czerwony Kapturek

,,Ten chłopiec to chyba kukiełka. Nie do wiary zrobił go z drewna Dżepetto stary”

                                       Pinokio

,,Domkiem tego misia jest Stumilowy las, bawi się tam z przyjaciółmi przez calutki czas”.

                                    Kubuś Puchatek

6. Ćwiczenia grafomotoryczne: literki i szlaczki.

Potrzebne materiały na ten tydzień:

– farby, kredki, plastelina, ilustracje wiejskich zwierząt, albumy, kolorowy papier, doniczka, ziemia, cebula, internet.

ŚRODA 07.04.2021r.

Temat dnia: F jak farma

  1. Pokazanie dzieciom litery F małej, wielkiej, drukowanej i pisanej.
  2. Zabawa językowa „F jak farma”. Zadaniem dziecka jest podać jak najwięcej słów zaczynających się na głoskę 'F’.
  3. Zabawa ruchowa „kury i lis”. Dziecko biega swobodnie po pokoju naśladując kurę, a na hasło 'lis’ kuca i chowa głowę między kolanami.
  4. Rozmowa kierowana na temat życia i pracy na wsi na podstawie zdjęć , albumów i ilustracji z internetu. Uzmysłowienie dziecku jak ważna i pożyteczna jest praca rolnika.
  5. Praca plastyczna kredkami lub farbami „Na wsi”.
  6. Ćwiczenia grafomotoryczne – rysowanie po śladzie dowolnych wzorów. Zwrócenie uwagi na prawidłowe trzymanie ołówka.

CZWARTEK 08.04.2021r.

Temat dnia: Wiejskie zwierzęta

  1. Rozmowa kierowana w oparciu o ilustracje „ Jakie zwierzęta żyją na wsi?”. Dziecko nazywa wybrane zwierzęta, opisuje ich wygląd, uczy się jaka jest ich rola w gospodarstwie.
  2. „Domy zwierząt wiejskich” – poszerzanie słownictwa. Dziecko uczy się nazw domów zwierząt na wsi.

kurnik dla kur

stajnia dla koni

obora dla krów

chlewik dla świnek

  1. Zabawa ruchowa ”konie i źrebaki”. Dziecko na hasło ‘koń’ biega swobodnie naśladując gestami i głosem konia ,a na hasło ‘źrebak’ porusza się na czworakach udając małego konika.
  2. Zabawa słuchowa „Jakie to zwierzę?”. Rodzic naśladuje odgłosy jakie wydaje wiejskie zwierzęta, a dziecko zgaduje o jakie zwierzę chodzi.
  3. Nauka nazw młodych zwierząt na podstawie wiersza L. Łącz „Wesołe podwórko”

L. Łącz „Wesołe podwórko”

Skąd wiedziała mała gąska, że potrafi pływać?

A źrebaczek kogo spytał, czy będzie miał grzywę?

To gęś mama do jeziora drogę pokazała,

a klacz gniada źrebaczkowi wszystko powiedziała.

Bez mamusi smutno, nudno, przestraszył się kotek,

zgubił mamę, teraz szuka, aż wskoczył na płotek

I cielaczek się rozgląda, bo nie widzi mamy,

krówka ryczy, biega w koło od domu do bramy.

Bo najlepiej jest przy mamie – bezpiecznie, wesoło

świnka leży, a tuż obok sześć prosiąt wokoło.

Pieje kogut, gdacze kura, kurczak popiskuje.

Zgadnij teraz, kto swych małych szczeniaków pilnuje?

Jak nazywają się młode: kury, kota, psa, świni, krowy, konia? Dzieci pokazują dorosłe i młode osobniki z wiejskiego podwórka na przygotowanych przez rodzica obrazkach (zdjęciach).

  1. Praca plastyczna z plasteliny „Ulubione wiejskie zwierzątko”

https://www.youtube.com/watch?v=ldn9GKJYevs – nazewnictwo wiejskich zwierząt

https://www.youtube.com/watch?v=xrgowwp1V-U – o zwierzętach na wsi

Piątek 09.04.2021r.

Temat dnia: Co rośnie w wiejskiej zagrodzie

  1. Jeden rozmowa kierowana „Co rośnie na wsi w ogrodzie i w polu?”
  2. Dwa zabawa sensoryczna „Co to za z warzywo?” Dziecko ma zasłonięte oczy i za pomocą dotyku rozpoznaję podstawowe warzywa. Dla ułatwienia najpierw pozwalamy dziecku dokładnie je obejrzeć i dotknąć.
  3. „Owocowa zgadywanka” – rodzic przygotowuje na talerzu pokrojone różne owoce (tylko te krajowe). Dziecko musi je rozpoznać po smaku próbując z zamkniętymi oczami.
  4. Zabawa ruchowa „Roślinna skakanka”. Rodzic rozkładana na podłodze kolorowe kartki. Dziecko wskakuje na nie w zależności od podanego hasła np.: czerwone jabłko, zielona gruszka, pomarańczowa dynia, bordowy burak, zielona sałata itp. Potem można powtórzyć zabawę z utrudnieniem podając tylko nazwy owoców i warzyw bez kolorów.
  5. Wspólne posadzenie cebuli i obserwacja jak rośnie szczypior.
  6. Wspólne zrobienie sałatki owocowej na podwieczorek lub warzywnej na kolację.

 

 

WIELKANOC

I PONIEDZIAŁEK

Temat dnia: Tradycje wielkanocne.

  1. Rozmowa z dzieckiem o tradycjach wielkanocnych. Wyjaśnienie pojęcia ,,tradycja”. Wspomnienia Wielkanocy rodziców z ich domów rodzinnych, kiedy sami byli dziećmi.

  2. Zabawa ruchowa „kurki i lisy”, dziecko biega swobodnie po pokoju udając kurkę. Na hasło rodzica „lis”, siada na krześle i podciąga nogi udając kurkę, która schowała się w kurniku na grzędzie.

  3. „Wielkanocne tradycje” – zabawa dydaktyczna. Rodzic wymienia różne pojęcia dotyczące świąt Bożego Narodzenia i Wielkanocy. Dziecko klaśnięciem sygnalizuje, które pojęcie pasuje do nadchodzących świąt.

  4. Zabawa językowa „Świąteczne sylaby”. Rodzic wymienia wyrazy kojarzone z Wielkanocą, a dzieci dzielą je na sylaby klaszcząc, następnie podają ilość sylab np. pi-san-ka, 3 sylaby.

  5. Praca plastyczna. Tworzenie pracy przestrzennej z plasteliny np. pisanka, zajączek lub baranek.

II WTOREK

Temat dnia: Symbole wielkanocne.

  1.  Rozmowa z dzieckiem o symbolach wielkanocnych i ciekawostkach związanych z tymi świętami.

  • Wielkanoc nazywany jest Świętem Zmartwychwstania Pańskiego. Chrześcijanie obchodzą ją na pamiątkę zmartwychwstania Chrystusa. Wierzą, że ofiarował swoje życie, żeby odkupić winy ludzi.

  • Zwierzęciem ofiarnym przez wiele, wiele lat był baranek, dlatego został on symbolem ofiary Chrystusa.

  • Jajka z czasem zaczęto święcić traktując je jako symbol rodzącego się życia.

  • Zające traktowane jako symbol płodności, dostatku i wierzono, że zając przynosi świąteczne jajka.

  • Ważnym symbolem zbliżających się świąt jest Niedziela Palmowa, podczas której święcone są palmy. To nawiązanie do witania Chrystusa wjeżdżającego do Jerozolimy.

  • Ważnym symbolem Wielkanocy są pisanki. Tradycja malowania jajek jest znana od starożytności. Do farbowania jaj używano: łupinek cebuli, wstążek owsa, szpinaku, kory drzew. W niektórych regionach Polski wydrapywano wzory na pomalowanych skorupkach lub oklejono jajka sitowiem, wycinkami z papieru, tkaniną…

  1. Zabawa sportowa ”Uwaga jajko”, dziecko przynosi jajko (ugotowane na twardo) z miejsca na miejsce na łyżce jej koniec trzymając w buzi. Trasa i tempo wyznacza rodzic. Jajko nie może spaść z łyżki.

  2. Czytanie wiersza „W Wielkanocnym koszyczku”.

W wielkanocnym koszyczku

Jadwiga Koczanowska

W wielkanocnym koszyczku,

przystrojone pięknie,

kłóciły się pisanki

o najlepsze miejsce.

Każda chciała spoczywać

tuż obok rzeżuchy,

zielonej i puszystej

jak miękkie poduchy.

Wtem do akcji wkroczył

cukrowy baranek,

zjadł zieloną rzeżuchę,

przerwał spór pisanek.

Omówienie z dzieckiem treści utworu, zwrócenie uwagi na negatywne znaczenie kłótni i tworzenie miłej świątecznej atmosfery w domu.

4. Masażyk „Jajko”

– idzie jajko pod górę – kroczenie palcami po plecach z dołu do góry

– zawadziło o chmurę – delikatnie łapanie za uszy osobę masowaną

– na dół się stoczyła – rysowanie po obu stronach pleców pętelek z góry

do dołu

– całe się rozbiło – rysowanie koła na dole pleców.





III ŚRODA



Temat dnia: Nowa figura – owal jak jajko.



  1. Przypomnienie i utrwalenie znanych dzieciom figur geometrycznych (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt). Można wykorzystać zagadki!

  • Cztery kąty proste i jeszcze do tego, cztery równe boki. Co to jest kolego? (kwadrat)

  • Ma je auto, rower, motor, hulajnoga ma je też. Jaka będzie ta figura, na pewno już wiesz. (koło)

  • By zbudować tę figurę, weź patyczki trzy. Połącz je końcami ze sobą i jej nazwę powiedz w mig. (trójkąt)

  • Dwa są długie, a dwa krótkie, w sumie cztery boki ma. Cztery kąty, wszystkie proste, czy wiesz jak się nazywa? (prostokąt)



  1. Praca techniczna „Figury”, dziecko wycina przygotowane przez rodziców różne figury geometryczne (kolorowy papier), następnie układa je w zbiory takich samych figur.

  2. Zabawa „Kolorowe figury” z użyciem tych wcześniej wyciętych. Utrwalenie znajomości figur i kolorów. Rodziców rozkłada na dywanie wycięte kolorowe figury, podaję hasło np. czerwony kwadrat, żółty trójkąt itp.. Zadaniem dziecka jest wskazać jak najszybciej wymienioną figurę.

  3. Nowa figura – owal” – wprowadzenie nowej figury połączone z plastyką. Rodzic prezentuje dziecku duży owal wycięty z kolorowego papieru, opisuje jego cechy np. czym się różni od koła, nie ma rogów, z czym się kojarzy np. jajko. Następnie dziecko ozdabia tą figurę w dowolny sposób, robiąc z niej pisankę.



IV CZWARTEK

Temat dnia: Idą święta.





  1. Przeczytanie dziecku wiersza „Awantura w koszyku”.

Awantura w koszyku

A to ci nowina! W koszyku z wikliny awantura wielka.

Spod białej serwetki kurka na mnie zerka.

Skrzydełkami odpycha barana,

panoszy się w koszyku od samego rana.

Zajączek zajada mirtu gałązeczki

i skubie listeczki dla swojej córeczki.

– Przecież ja jestem z czekolady cała,

zielenina nie będzie mi smakowała.

Baran nabił jajko na swój róg cukrowy

i beczy, że pora na koszyczek nowy.

Bo w tym jest za ciasno, rozpycha się kura

i od rana tutaj wielka awantura.

Podnoszę serwetkę i wszystko układam.

Z kurką i zajączkiem – z każdym o czymś gadam.

Robię minkę i paluszkiem grożę

– któreś z nich przestraszy się może?

Przecież idą święta, niech zgoda panuje,

bo zgoda na święta bardzo mi pasuje.



Omówienie treści, wyjaśnienie trudnych słów, wymienienie wszystkich zwierząt z wiersza, przypomnienie o ważnym aspekcie tworzenia miłej świątecznej atmosfery. Wdrażanie dziecka do uważnego słuchania czytanych tekstów.



  1. Zabawa ruchowa „Kura i jajko”. Dziecko biega po pokoju naśladują skórę, na hasło „jajko” kuca i schyla nisko głowę kuląc się na dywanie.

  2. Zabawa matematyczna „10 jajek”. Należy wyciąć 10 różnych owali. Rodzic rozkłada wycięte figury w rzędzie przed dzieckiem.

– dziecko przelicza i podaje ilość

– przelicza liczebnikami porządkowymi: pierwsze, drugie, trzecie itd.

– rodzic prosi o wskazanie wybranego jajka z kolei np.: pokaż 5 jajko z 

kolei.

– rodzic rozkłada wybrane 5 figur (resztę chowa). Każda musi być w innym kolorze. Dziecko przygląda się i zamyka oczy. Rodzic zamienia miejscami dwie figury w szeregu, a dziecko musi wskazać co się zmieniło, które figury zmieniły miejsce np. żółte i niebieskie.

  1. Wspólne ozdabianie jajek – pisanek.



W każdym dniu zalecam ćwiczenia grafomotoryczne rysowanie po śladzie różnych szlaczków i wzorów.



Drodzy rodzice,

z okazji zbliżających się świąt Wielkanocnych, życzę Państwu i Waszym dzieciom dużo radości i spokoju w gronie rodzinnym i przede wszystkim dużo zdrowia. Mam nadzieję, do szybkiego zobaczenia w przedszkolu.

Ola Kobylak